söndag 21 november 2010

Inför advent


Här laddar vi förfullt inför första advent, jag längtar så mycket dit, den officiella starten på julhelgen

Igår var vi på stan och köpte en ny adventsstake att ställa i det stora vardagsrumsfönstret. Detta är ju vår första jul i vårt nya hus och det behövs lite nya adventsprydnader, dessutom har en av våra gamla stakar gått sönder i flytten.

Vi har också inhandlat uteljus att sätta i våra småbuskar på framsidan och redan i somras köpte jag fina blanka stearinljus för att sätta i adventsljusstaken på bordet. Vi råkade springa på en butik som sålde ut sina varor eftersom butiken skulle upphöra och då passade jag på att köpa stearinljus billigt.

Men viktigaste av allt är ju adventsfikat. Därför har David bakat lussekatter och jag har bakat pepparkakor. Till detta kommer vi servera Blossas årgångsglögg som i år har smak av saffran, vi har reda tjuvsmakat och vi kan intyga att den är lika god som vanligt.

Nu är det bara hålla ut en vecka till innan vi kan ställa alla saker på plats.

5 kommentarer:

  1. Mysigt det later med adventsbak. Och gott! Nastan sa att man inte kan vanta till nasta helg. J fick tag i argangsgloggen ocksa nu nar han var i Sverige. De salde den pa Arlanda faktiskt! Om jag kokar dden sa far jag lov att smaka ocksa;) har blir det bakning nasta helg nar jag har langledigt. Och sa ska det pyntas!

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag längtar också efter advent! Har lovat mig själv att jag ska vänta med pyntandet till nästa helg, men jag går och smygklämmer lite på min pyntlåda... Så gott det ser ut med lussekatter och pepparkakor! Och så gott det måste lukta i erat kök!
    Saffransglöggen låter spännande, - jag köpte en flaska och gav bort nu i veckan, men får nog införskaffa en egen också.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också advent! Kanske för att det är starten på julen på nåt sätt? Glögg ska drickas och gott ska ätas :) Och julpynt ska upp också så klart!

    SvaraRadera
  4. Vad du är redig och kan vänta med adventspyntningen Carro!!!!
    Jag måste ju erkänna att det kliar attans i fingrarna på mig men jag tror jag kan hålla mig till lördag iallafall.
    På söndagen kommer svärföräldrarna på adventsfika så då vill man ha stakarna tända i fönstren.

    Glöggen, den skall inhandlas idag och jag hoppas på lika god smak som vanligt:)
    Vad duktig karl du har som bakar lussekatter:)
    Ha en underbar dag
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  5. Så gott och härligt att ni bakar båda två! Mysigt =)

    SvaraRadera