lördag 27 november 2010

Snö, snö och ännu mer snö

Snö ända upp till staketet.

Jag är redo för att lite snöskottning.

Vår grindstolpe är helt täckt av snö.

Inkallad hjälp, snöröjarproffset A.

Idag när vi vaknade var vi bokstavligen insnöade. Sedan torsdagskväll har det snöat konstant dygnet runt och trots att vi varit duktiga med att skotta vår trapp och utanför vår ytterdörr gick det nästan inte att öppna den imorse.

För oss husägare är det bara att rycka upp sig och ta tag i skottningen runt brevlådan, på uppfarten till garaget och fram till sopkärlen. Det blir ju bara värre om vi väntar. Men eftersom David har varit sjuk i ett par dagar, med feber och hosta, så hamnade allt ansvar och jobb på mig. Laddad och full med energi gick jag ut för att ge mig i kast med dagens skottningspass...

Det tog dock inte lång tid innan jag fick kasta in handsken och ringa efter förstärkning, jag insåg ganska tidigt att mängden snö och arbetsinsatsen som krävdes för att få bort den var mer än jag skulle klara på egen hand.

Till min hjälp kom snöröjar proffset och goda vännen A som är uppvuxen i Piteå och har därför skottat en och annan snöflinga genom sin uppväxt, så hon kan allt när det gäller snöskottningsteknik. Hon hade också med sig en rejäl snösläde vilket visade sig vara guld värd i jämförelse med vår futtiga lilla skyffel, helt klart mer effektiv.

Efter en dryg timmas slit, vi tog bara ett kort avbrott för att dricka ett glas vatten, var vi äntligen klara och all snö var undanröjd. Nu har vi högar med snö uppskottad på gräsmattan och höga vallar längs uppfarten. Vår postlåda är tillgänglig igen och bilen går att köra ut från garaget.

Tyvärr har det inte slutat snöat och imorgon kommer det bara vara att börja om från början igen...

Slutligen vill jag återigen tacka A för all hjälp med skottningen, hoppas du inte får allt för mycket träningsvärk imorgon.

3 kommentarer:

  1. Det var inte nådigt vad snö ni har! Och jag som tyckte vi hade mycket här nere i Skåne... Visst är det ändå något extremt tillfredsställande med snöskottning? Speciellt när man kommer in efteråt, svettig och kall på samma gång. - Bra jobbat, Carro!
    Ha en riktigt skön första advent!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Men hua vad mycket snö ni har fått. Ni kan väl dela med er.
    Tur att du fick hjälp iaf!
    Trevlig advent på er nu.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hjälp vad mycket snö ni har!! Ser väldigt härligt ut =)

    SvaraRadera