lördag 11 december 2010

Adventstid

Imorgon är det redan tredje advent och det är bara att konstatera att dagarna inför jul går fort. Jag hade väl tänkt att jag skulle pynta inför advent och visa er här i bloggen, men all snö som kom på första advent tog bokstavligen andan ur mig och det dröjde ända till helgen efter innan vi fick allt på plats. Dessutom är buskarna som vi tänkt att sätta ljus i ute nästan täckta med snö så det projektet får vi nog "lägga på is". Idag fick jag i alla fall äntligen tid att ta fram kameran medan det fortfarande var dagsljus ute för att ta lite bilder till bloggen.

Eftersom vi har flyttat in i ett nytt hus behövde vi en hel del nya adventsstakar och stjärnor för att fylla alla fönster och vi har inhandlat lite här och var under hösten.

Liten vit ljustake bakom julgardinen i linne. Gardinen har funnits med ett tag så jag minns tyvärr inte vart den är köpt. Ljusstaken är inhandlad på Biltema, av alla ställen, men är liten och söt och passar perfekt i lillfönstret i vardagsrummet.

Till det stora fönstret i vardagsrummet har vi köpt en större ljusstake i svart på Elkedjan här i Sandviken. Den är designad av Charlotte Frank och är mycket enkel i sin utformning, helt i vår stil. En bonus är att det är LED-lampor i staken, vilka är mycket energisnåla och mindre brandfarliga.

I sovrummet på övervåningen har vi satt upp en adventsstjärna i vitt, den köpte jag i all hast på Clas Ohlson. Därför blev det också den större modellen istället för den mindre som jag egentligen hade kollat in. Jag tog fel kartong i butiken, hihi, men jag tycker den passar ganska bra där i alla fall. Även i stjärnan sitter en LED-lampa.

På vårt soffbord står denna adventsstake och den köpte jag när vi flyttade till Sandviken 2001. Jag tror den är inköpt på Mique, men är inte helt säker. Den är gjord i betong med små plåthjärna på sidorna. Jag brukar variera färgerna på ljusen och i år bestämde jag mig för svarta ljus.

Denna lilla stake i metall och med stjärnor på baksidan, är min allra första egna adventsstake. Jag köpte den som student på Mique i Luleå. I år får den stå på vårt matbord i vardagsrummet. Ljusen är vita lackljus som jag köpte redan i juni i en inredningsbutik som tyvärr skulle stänga och reade ut alla sina varor. Eftersom det har gått så många dagar och ljusen inte blivit tända funderar jag helt enkelt på att spara ljusen till någon annan ljusstake och tända dem vid ett annat tillfälle.

Det övriga julpyntet får ligga kvar i sina lådor ytterligare en vecka, det tänker jag inte pynta med förrän vi är inne i julveckan. I år kommer vi åka hem till våra föräldrar över julhelgen så det blir nog inte så mycket pynt som ställs fram. Julgran är inte att tänka på när ingen är här och kan vattna den, för ska det vara en gran ska det vara en riktigt! Eller vad tycker ni...?

4 kommentarer:

  1. Fina ljusstakar! Jag gillar speicellt den svarta. Snygg!

    Klart det ska vara riktig gran! Man vill ju ha doften i huset. Men som du säger, ska man inte vara där och vattna så känns det lite knäppt att ha gran. Ha en fin tredje advent!

    SvaraRadera
  2. Så adventsfint du har gjort i dina fönster! Vi har bara en enda fjuttig elektrisk ljusstake på Solhäll, - ser lite klent ut i fönstren. Problemet är att vi bara har ett ynka elurtag per rum och att ha en massa skarvsladdar överallt är ju ingen höjdare... (Fixa hit elektriker står på "to-do"-listan.) Det blir levande ljus istället, men dem törs man ju bara tända när man befinner sig i samma rum.

    Ha en riktigt skön tredje advent!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Superfina ljusstakar! Och det ska vara en riktig gran! :)

    SvaraRadera
  4. Tjingeling i julstugan!

    TÄVLING hos mig, var med du oxå!
    Julkramar ifrån mig...
    Marianne

    SvaraRadera