måndag 24 maj 2010

Recept, grova limpor

Förra veckan fick jag tillgång till en en ny hemsida via Bakfnatt, som är en av de bloggar jag följer troget. Just nu är hemsidan, som heter baka.se, under uppbyggnad och är tillsvidare inte offentlig. Tanken är att den ska fyllas med härliga bakrecept för alla bakintresserade.

Alla som tilldelats en användare uppmanas att lägga in fem av deras favoritrecept, vilket är kul. Men problemet är att det också ska vara bilder på bakverken. Nu har jag fram till den 31 maj på mig att baka och fota fem olika recept. Detta ser jag som en riktig utmaning, påhejad av David som ser fram emot att äta alla godsaker. Eftersom detta kan bli riktigt kul tänkte jag också dela med mig av både bilderna och recepten här på min blogg. Kanske jag kan insperera några av er att testa recepten också.

Först ut i raden i följetången, Mina favoritrecept är ett recept på grova limpor med fil och sirap. Det är ett mycket enkelt recept som inte går att misslyckas med.



Goda grova limpor

Ingredienser:
1l filmjöl
1,5dl sirap
1,5 tsk salt
5 tsk bikarbonat
5 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl rågsikt
2 dl havregryn
1.5 dl vetekli
2 dl vetekross


Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke, tillsätt sedan filmjölken och sirapen. Smöra och mjöla två brödformar och häll i smeten. Grädda längs ner i ugnen i 150 grader i 2 timmar.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar