onsdag 26 maj 2010

Recept nr 2, svensk blåbärspaj

Ni som har följt min blogg vet att jag är mitt inne i en följetong under temat: Mina favoritrecept. Det andra receptet som jag tänker dela med mig av är på en svensk blåbärspaj. Detta recept har jag ursprungligen fått av mamma, ett riktigt klassiskt husmoderrecept alltså (och mycket smarrigt).


Svensk blåbärspaj
Pajdeg:

150 g Smör
3 dl Mjöl
1 dl Socker
1 krm Salt
1/2 tsk Bakpulver
Topping:

ca 225 g Blåbär
2 msk Socker
1/2 tsk Potatismjöl

Blanda alla ingredienser till pajdegen och tryck ut den i en pajform. Häll över bären och strö socker och potatismjöl över bären. Grädda pajen i ugnen i 175 grader tills pajskalet har fått fin brun färg. Serveras ljumen med vaniljglass.

Låt väl smaka!






3 kommentarer:

  1. Mmmm, ser väldigt smaskigt ut. Det är ju bara så gott med blåbärspaj och den blir ju faktiskt godast med de svenska bären.

    Vissa saker är ju faktiskt bättre i Sverige!

    Vad kul att du delar med dig av recepten.

    Ha en bra helg
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Gudars, så gott! - Nu vattnas det i munnen på mig!
    Tack för receptet, det får jag prova i sommar.

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Åh, mums vad gott med blåbärspaj!! Så roligt att du har kommit igång med att lägga upp bakverk på bloggen! Skall bli spännande att se vilka de tre resterande recepten blir =)

    SvaraRadera