söndag 30 maj 2010

Recept nr 3, Morotskaka


Idag har vi haft en riktigt härlig dag här i Gästrikland, solen skiner och jag har varit ute hela förmiddagen på golfbanan. Där såg jag faktiskt säsongens första huggorm, fy fanken...! De har hela skogen att vara på så måste de ut på banan där det är öppet och soligt.

Iallafall har vi nu har vi kommit fram till mitt tredje blogginlägg under temat mina favoritrecept. I detta inlägg ska ni få ett recept på en riktigt saftig morotskaka, den passar perfekt att bjuda på så här till morsdag.



Saftig morotskaka

Ingredienser:


2 ägg
2 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl matolja
3 dl fint rivna morötter
Glasyr:

50 g smält philadelphiaost
30 g mjukt margarin
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa socker och ägg pösigt, tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop. Häll smeten i en smord form och grädda kakan i ugnen i 175 grader ca 35-40 minuter.


Smaskens!!!

1 kommentar:

  1. Åh, morotskaka är en av favoriterna här! Det dröjde dock många år innan jag ens smakade på morotskaka, tyckte det lät så konstigt med morötter i sötsaker ;-) Idag ångrar jag mig inte för en sekund!!

    SvaraRadera