tisdag 1 juni 2010

Favoritrecept nr 4, Kalljästa vaniljbullar

Så var vi inne i juni, helt otroligt! Lagom till den första sommarmånaden har vi fått toppenväder här i Gästrikland, sol, värme och härligt ljusa kvällar. Jag har verkligen saknat det nordiska ljuset medan vi bodde i USA.

Jag kan också meddela att jag har klarat utmaningen, jag har bakat och fotat fem recept som jag har publicerat på baka.se. Det lustiga var att när jag var klar och skulle lägga in mina recept så hade de förlängt tiden för publiceringen. Men nu är det gjort iallafall.

Idag ska jag dela med mig av ett recept på vaniljbullar som jag fått av min svärmor. Förutom att de är jätte goda så är de väldigt enkla att baka. Fördelen med kalljästa bullar är att de bara behöver jäsas en gång, vilket är bekvämt. Man bakar ut dem och sedan sköter de sig nästan själva.


Kalljästa Vaniljbullar

Deg:
150 g smör
6 dl mjöl
3/4 dl mjölk
2 ägg
50 g jäst
2 msk socker

Fyllning:
1 hg smör
1 hg florsocker
2-3 tsk vaniljsocker

Fördela smöret i mjölet, tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop till en deg. Kavla ut degen tunt och bred på fyllningen och rulla ihop. Skär rullen i jämna skivor och låt bullarna jäsa i två timmar. Grädda i ugnen i 250 grader tills bullarna fått fin färg, 6 minuter.

Toppen!

3 kommentarer:

  1. Din fresterska, så mycket gott du kommer med!

    Kika in på min blogg så har jag en liten "present" och ett litet uppdrag till dig där!

    Happy Tuesday!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Så gott!! Roligt att du fixade ihop fem recept! Då borde du väl få hem ett paket på posten snart ;-)

    SvaraRadera
  3. Åh, vaniljbullar! Det var inte igår jag åt det. Så mycket man vill baka... Ser jättegoda ut!

    SvaraRadera