onsdag 11 augusti 2010

Champagneprovning

Tre smarriga champagner.

Vin i dess olika former är verkligen en passion i livet både för David och mig och jag uppskattar nästan alla sorter och smaker. Det gäller bara att hitta rätt tillfälle eller rätt mat att dricka vinet till.

Som de flesta vinintresserade är det den dyra och lyxiga champagnen som jag tycker bäst om. Tyvärr blir det inte så ofta som vi lyxar till det med att korka upp smaka den äkta varan. I USA kunde vi ibland passa på att köpa champagne på rea, vilket inte är möjligt här i Sverige.

Men ett trevligt sätt att avnjuta denna ädla dryck är att gå ihop några par och arrangera en vinprovning. Varje par tar med sig en flaska var som sedan delas mellan alla vinprovare. Då behöver det inte bli så dyrt för var och en. Det funkar att bjuda in upp till fyra par, det vill säga åtta vinprovare.

Om det behövs går det att be gästerna att ta med egna glas eftersom det går åt ganska många på en provning, det bör ju vara ett glas till varje sort. Det bästa är att servera en flaska i taget, eftersom bubblorna försvinner så fort.

Vi har gjort det en gång tidigare i vintras, vilket ni kanske läste om i ett tidigare inlägg. Då provade vi bara en äkta champagne och jämförde den med andra mousserande viner. Nu under semestern i Västerbotten gjorde vi ytterligare en champagneprovning och denna gång smakade vi bara viner från Champagne-distriktet.

Vi smakade en Alexandre Bonnet, vilket är en rosa champagne, en Bonnaire och slutligen en Piper Heidsieck. Detta är mina omdömen; Bonnet smakade bra och var läskande men knappast prisvärt. Bonnaire och Piper var mycket lika i både smak och lukt, kanske Piper var någon strå vassare. Båda var prisvärda och ett funkar bra om ni har något speciellt att fira.

2 kommentarer:

  1. Och jag är en tråkbock och dricker helst Cinzano Asti om det ska vara bubblor...

    SvaraRadera
  2. Tjo flöjt..., det har jag minsann inte tänkt på att det är fredagen den 13:de:(
    Jag skall varken starta bilen eller ge mig ut på skogspromenader idag, sitta still med en bok i näven och pimpla massa kaffe, då kan det väl inte hända en så mycket?!?!?!

    Champagne har jag haft äran att dricka några få gånger i mitt liv men jag måste erkänna att det inte är något för mig.
    Skam den som ger sig, jag prövar varje gång det bjuds och en vacker dag kanske jag oxå blir vuxen:)

    Ha en underbar helg vännen och hoppas solen hittar till dig idag.
    Kram kram
    Marianne

    SvaraRadera