tisdag 8 mars 2011

Plantering och saknad av vita stenar



Under lördagen var vi i Gävle, dels besökte vi Bomässan (jag återkommer om det en annan dag) och dels gjorde vi ett stopp vid Hedvigs trädgård (ni som är nyfikna på butiken kan gå in här). När vi kom hem spenderade jag eftermiddagen med att plantera växterna som vi köpt. Det blev suckluenter i min runda glasskål, ett knippe med krokusar samt en vacker bukett tulpaner. Nu har vi lite fin och färggrann blomsterprakt här i vardagsrummet i väntan på den riktiga våren.

Planteringsjorden har vi haft ute i garaget under hela vintern så den var frusen när vi tog in den. Jag hoppas det inte blev för kallt för de små blomrötterna. Jag hade också tänkt att dekorera suckluent-arrangemanget med vita fina stenar, men de hittar vi inte i flyttlåderöran. Eftersom jag inte har en aning om var de kan vara är det inte ens någon idé att börja öppna dem och leta. Nu får det vara utan tills vi fått i ordning källaren och vi kan börja sortera bland lådorna igen.

Jag passade också på att plocka fram pelargonierna som har stått mörkt och kallt i källaren under hela vintern. Enligt vår blomsterrådgivare (Davids mamma B-M) ska de nu få stå ljust ett tag så att de börjar gro igen och sedan kan vi plocka skott. Det är så spännande att se hur det ska gå för vi är, som jag skrivit om tidigare här i bloggen, inte speciellt händiga med gröna växter. När jag ställde ner dem i källaren i höstas hade jag inga höga förväntningar om att de skulle klara sig över vintern, eftersom jag har en förmåga att glömma vattna blommorna, men det visade sig att David varit där nere och gett dem en skvätt lite då och då.

2 kommentarer:

  1. Så fint du har gjort, och så härligt med lite vårprakt inomhus i väntan på de riktiga tulpanerna och krokusarna. Här nere i Skåne kan jag meddela att de sistnämnda faktiskt börjar sticka upp en liten bit ur jorden.
    Hoppas solen skiner på er i Gästrikland också!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är! Själv är jag usel på det där och har bara en levande bloma kvar. Den är kvar bara för att den överlevde när vi var i USA i 6 veckor och när vi kom hem var den fortfarande grön...fantastiskt.

    SvaraRadera