torsdag 24 mars 2011

Söndagsfika

Hemgjorda semlor


Fyra nybakade semlor på farmors glasfat på fot



Ja, jag vet att det är lite sent, men semlor är så goda att jag skulle kunna äta dem året runt om det bjöds.

Hela vintern har jag planerat att baka egna semlor, har aldrig gjort det förut, men hemmagjorda är de bästa. Jag köpte hem alla ingredienser, men sen blev de stående i baklådan. När vi sedan en söndag i mitten av mars hade bjudit hem goda vänner på fika passade det ju perfekt att sätta en deg.

Jag har gjort ett recept på bullar från baka.se och det är med en ny sort torrjäst som bara behöver jäsas en gång och bara i 15 minuter. Både snabbt och enkelt när man har ont om tid. Dessutom använde vi mald kardemumma, vilket enligt mig ger en jämnare smak och att det inte knastrar mellan tänderna när man äter bullen.

Fyllningen gjorde jag utan recept. Jag rev mandelmassa som jag blandade med brödsmulor från bullen. För att få fyllningen sådär lagom smetaktig, klickade jag i lite vispad grädde och drygade ut med mjölk.

Enkelt är gott!!!

3 kommentarer:

  1. Ser riktigt smarrigt ut! Blir lite sugen... har ju några bullar i frysen som kan få bli semlor.

    Fast imorgon är det väl våffeldagen? Det är ju också super gott :)

    SvaraRadera
  2. De där är ju riktiga proffssemlor :) Såg himla mumsiga ut. Bra med den där torrjästen så man slipper vänta så länge...speciellt om man har bråttom!

    SvaraRadera
  3. Gudars, så gott det ser ut! Semlor borde man få äta året runt, if you ask me... Kan tro att era vänner blev nöjda och glada. Och mätta!
    Hoppas du får en riktigt skön helg, Carro!
    Kram från Skåne!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera