söndag 31 oktober 2010

Halloween

En uppimpad 70-talsglidare, lika sliskig som cool!

Ni känner väl igen "cowgirlen"?

och Broder David, men vad har han i handen, det måste vara mjöd!

samt en Obama mitt i valrörelsen...


slutligen "the naugthy nurse" som tilldelar alla tequila shots!

Idag är det 31 oktober och då är det Halloween... Enligt Wikipedia är ordet Halloween en ihopskrivning av All Hallows Eve och har sitt ursprung på Irland och bland kelterna. De firade varje höst att skördetiden var över och att vinterhalvåret startade den 31 oktober. Kelterna trodde att de dödas själar återkom till jorden denna natt.

I samband med att Irland blev kristet under 400-talet försökte påvemakten förvandla den gamla traditionen till en mer kristen högtid. Påven flyttade därför den tidigare Alla Helgonsnatt från första maj till 31 oktober, men lyckades inte ersätta det gamla firandet.

Till USA kom Halloween-traditionen under mitten av 1800-talet med de miljonstals irländska immigranterna som tog med sig sina traditioner till sitt nya land.

Här i Sandviken har vi inte sett mycket av spöken och häxor i år, bara fyra tonårstjejer som cyklade runt och tiggde godis igår kväll. Men de var inte ens utklädda. Därför bjuder jag på lite bilder får våra Halloweenfester i USA... Håll till godo och hoppas ni fått ett gott skratt!

2 kommentarer:

  1. Halloween i USA är verkligen kul, - både för stora och små! Det året jag bodde i Seattle var jag Pippi Långstrump på en Halloweenfest, med ståltråd i mina egna flätor. Inte så scary kanske, men kul att kunna bidra med något svenskt! I år har det bara blivit en jack-o-lantern på trappan, ganska lagom men ändå lite mysigt.
    Hoppas du får en fin start på november!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Riktigt kul bilder!

    Tror inte jag kommer att köpa nån espressobryggare.. utan välja en att önska mig i julklapp! Hehehe :)

    KRAM

    SvaraRadera