söndag 3 oktober 2010

Ost och kex på amerikanska




Jag vet att jag har berättat tidigare att vi är ett gäng tjejer, med olika bakgrund och nationalitet som brukar träffas lite då och då. I torsdag var det min tur att bjuda hem tjejerna till mig. Vi var två svenskar, som båda bott i USA under en längre tid, två amerikanskor som bott i Sverige i drygt två år och en tjej från Trinidad som bott i Sverige i över 15 år.

Det är alltid engelska (amerikanska) som gäller när vi konverserar, dels är det ett bra tillfälle för oss svenskar att praktisera vårt andra språk och dels får de andra för en gång skull möjlighet att prata obehindrat på sitt modersmål. Vi pratade om våra erfarenheter om att bo utomlands, det svenska vädret och olika roliga och intressanta resmål i Sverige och Europa. De amerikanska tjejerna har snart sett mer av Europa än mig, men det är ju heller inte så konstigt. De är duktiga på att ta tillfället i akt att se sig om. Det omvända gällde ju för oss i USA.

Jag hade förberett lite ost och kex serverat med bland annat vindruvor och lufttorkad skinka. Efteråt serverade jag hemgjorda cup cakes med schweizernötfluff. Till allt detta drack vi vin och cider. Jag hade placerat ut massor med värmeljus och brasan i kaminen var tänd, ja jag kan ju inte tala för de andra, men själv tyckte jag det var mysigt och framför allt riktigt trevligt.

2 kommentarer:

  1. Låter som en härlig kväll! - Kul att ni har bildat en liten "internationell kvinnoklubb" där uppe i Sandviken, och kul att du får tillfälle att prata engelska!
    Det där med schweizernötfluff får mig att dregla, mmmmmm!
    Ha det så gott i veckan!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Låter både mysigt och gott. Vad kul att ni är ett gäng som träffas lite då och då.

    Schweizernötfluff lät spännande!
    Kram
    Lele

    SvaraRadera