fredag 5 mars 2010

Champagne och Choklad, två bokrecensioner

På årets bokrea inhandlade David och jag två böcker med riktigt lyxigt innehåll, Champagne och Choklad. Två riktigt härliga delikatesser som man alltid vill veta mer om.


Bok nummer 1. Champagne - Din guide till bubblornas värld, av Kåre Halldén.


Författarens syfte med boken är att introducera champagnen i den svenska vardagen och att få oss nordiska hedningar att dricka drycken på rätt sätt. Bland annat anser författaren att det är rent slöseri att dricka champagne sent vid midnatt på nyårsafton. Han anser istället att vi bör i större utsträckning servera den som måltidsdryck. Hi, hi, det vore något, champagne och falukorv.

Men trots detta lovande innehåll måste jag säga att jag inte riktigt tycker boken håller måttet, detta trots författarens gedigna efterforskningar genom annan litteratur i ämnet samt med smaklökarna. Upplägget och dispositionen är helt i sin ordning med lättläst text och många bilder, men textinnehållet känns lite klichéigt och ojämt. Inte sällan dyker också författarens egna åsikter upp och ibland liknar de mer reklam än fakta, vilket jag personligen inte tycker hör hemma i denna typ av litteratur. (Dessa får han spara till sin blogg, om han nu har någon!) Bilderna håller också blandad kvalitet, en del är nästan amatörsmässiga.

Jag uppskattar dock alla tips och knep för att lyckas med en champagneprovning samt kapitlet med recept.




Bok nummer 2. Choklad med översättning av Harald Nordli

Detta är en ren kokbok på temat choklad, kan det bli mer smarrigare än så? Choklad är en bok i en serie av åtta kokböcker från bokförlaget Zabert Sandman för kockar med olika färdigheter i köket. Ganska trevlig ambition alltså.

Eftersom som jag inte provlagat något recept ännu kan jag inte egentligen utala mig om dessa, men blandningen av recept på allt ifrån varm choklad till riktiga bakverk och knaperstekt anka, är mycket uppskattad. Bilderna är mycket snygga och inspirerande. Dessutom inleds boken med en liten och enkel chokladskola.

Det enda jag önskar är att boken också kom med lite riktig choklad för jag blev verkligen sugen när jag gick igenom alla recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar