torsdag 18 mars 2010

Ny bil i stallet


Igår åkte vi till Kungsängen utanför Stockholm och hämtade vår nya bil (läs bättre begagnad). Först dånade vi ner med pappas gamla Volvo S80 som jag på skämt sa att vi skulle passa på att byta in, men tror inte han skulle uppskatta det så mycket. Tekniskt sett är det dessutom mammas bil.

Innan avfärd granskade vi bilen en extra gång, typ vi gick och sparkade på däcken och konstaterade för hundrade gången att vi inte vet ett skvatt om bilar men att däcken verkade sitta stadigt. Jag undrar just vart detta beteende kommer ifrån, vad säger en spark mot däcken om bilens totala hälsa? Men det känns som om det hör till ett bilköp.

När affärerna var avklarade och vi skulle köra hem båda bilarna ställdes vi inför frågan; vem ska få köra den nya fina bilen hem? Eftersom jag vet hur extra exalterad David är över bilköpet överlät jag äran att premiärköra bilen till honom.

En liten intressant detalj är att bilen faktiskt är min, den är registrerad hos Bilregistret i mitt namn, det är tydligen jag som är den mest säkra chaffören och därför fick den billigaste försäkringspremien... Statistiken är tydlig, tjejer kör bättre än killar, ifall någon skulle tro något annat.

I höjd med Uppsala stannade vi också för middag, jag vet inte vilket David är mest glad över, den nya bilen eller ett Supreme-mål på hamburgerestaurangen Max...

Bilen på bilden är inte vår, utan kortet är hämtat från Saab hemsida.

1 kommentar:

  1. Grattis till bilköpet!

    Haha, sparka på däcken - det känner jag igen. Ja varför gör man det??


    Sista bilen vi ägde i Sverige var jag själv och hämtade hos bilauktionen. Jag var tvungen att avgöra om den var i bra skick. Ja vad skulle jag göra... Förutom en provkörning så sparkade jag allt lite på däcken. Då ser det säkert ut som att man är jätte duktig på bilar ;).

    SvaraRadera