tisdag 2 mars 2010

Tjejkväll på engelska

En av många saker jag saknar från USA-tiden är att få prata engelska, nu när vi bor i Sverige är det få tillfällen då vi verkligen har nytta av våra nyslipade språkfärdigheter. Men igår var det bara engelska som gällde då var jag inbjuden på tjejkväll med ett gäng amerikanska tjejer. Jag var den enda med helsvenskt ursprung. Men jag räknades som halvamerikan eftersom jag bott i New Jersey i tre år, sa de.

Vi hade alla olika bakgrund och orsaker till att vi befann oss i Sverige och i Sandviken just nu, men enkelt sammanfattat, var den gemensamma nämnaren att vi kommit hit på grund av kärleken. Några var bara här under ett begränsat antal år, någon hade bott här i över tretton år och en tjej hade bara bott här i Sverige i fyra månader.

Vad pratar vi då om på en så ovanlig tjejkväll... mat vi saknar eller kommer sakna! De flesta var överens om att riktigt goda amerikanska Buffalo Chicken Wings var svåra att få tag på i Sverige, medans svensk smågodis var bättre än amerikanskt.

Jag hoppas vi i fortsättningen kan träffas regelbundet, dels för att det var väldigt trevligt, och dels för att det är kul för mig att få möjlighet att prata engelska även här i Sverige.

3 kommentarer:

  1. Det lät trevligt och perfekt tillfälle att hålla engelskan vid liv!

    SvaraRadera
  2. Låter jättetrevligt! Visste inte att det fanns så många amerikanskor i Sandviken. Var en av dom månne Erin som nyss flyttat dit?
    Toppen att få hålla liv i engelskan på det sättet. Och att man har trevligt medan är ju bara en bonus.

    Hoppas ni har en fin vecka!
    kram

    SvaraRadera
  3. Åhh, det där lät ju väldigt skoj. Om ni ska ha nån mer sån träff så kanske man kan få hänga på? Kommer ju hem i början av April, och det vore ju bra att försöka hålla engelskan vid liv.
    Hoppas allt går bra med nya huset. Vi letar fortfarnde...

    SvaraRadera