söndag 7 mars 2010

Mer än en bok pågång

Ni som är tillräckligt uppmärksamma har upptäckt att jag för tillfället läser ett flertal böcker på en och sammagång. Det är inte helt ovanligt för min del. Det blir så eftersom jag är otålig och om jag köper en ny bok vill jag inte vänta tills jag läst ut den första boken.

Under reatider blir det extra påtagligt eftersom det finns böcker att köpa till bra pris överallt som till exempel köpcentrat, ICA och ja till och med på ÖoB.

Men hur bemästrar jag då denna "multitasking", jo det är ganska enkelt!
En bok ligger på nattduksbordet, den läser jag i innan jag somnar.
Den andra boken ligger i köket, den läser jag i när jag äter frukost. Eftersom jag är hemma på dagarna finns det lite extra tid för frukost.
Den tredje boken ligger på soffbordet framför TVn. Den läser jag i när vi tittar på TV, det blir mycket tid för läsning i TV-soffan eftersom de visar så mycket reklam.

Inte sällan brukar det också ligga en bok i handväskan också, den åker fram till exempel om jag sitter på en buss eller fikar ensam. I USA kunde jag spendera flera timmar på Starbucks med en tekopp i den ena handen och en bok i den andra.

Denna teknik funkar ganska bra, men är såklart inte lika effektivt som om jag skulle läsa en bok åt gången. Men jag har inga problem att hålla isär historierna i respektive bok. Det blir bara ett problem när jag fastnar i en bok och det blir så illa att jag inte kan lägga ifrån mig den. Då blir det lätt att alla böcker hamnar på ett och samma ställe och hela mitt system fallerar.

Nu är det också så att jag har gått med i en bokklubb via bloggen och den boken ska snart vara utläst, men i värsta fall får jag väl helt enkelt lägga de övriga böcker åt sidan för att hinna läsa ut den i tid.

Dela gärna med er om hur ni läser böcker, har ni har någon speciell teknik eller om ni läser en viss typ av böcker.

3 kommentarer:

  1. Oj vad du läser! Jag är nöjd om jag lyckas komma igenom en bok. Men jag älskar att läsa det är bara tiden just nu.

    Fast jag vill nog läsa en bok i taget. Skulle nog blanda ihop dem annars och glömma vad jag läst tidigare.

    Kram

    SvaraRadera
  2. För en sådan simultanförmåga krävs det en KVINNA! =)

    SvaraRadera
  3. Oj,oj det där skulle jag aldrig fixa! Imponerad av din förmåga.

    SvaraRadera