torsdag 25 mars 2010

Välkommen till vårt nya hus





Idag fick så äntligen nycklarna till vår nya hus, det lilla gula, hemma på vår gata i stan. Bland alla viktiga och stora händelser i mitt är detta ett av de största. Det är i alla fall det viktigaste steget i vår återflytt till Sverige.

Som ni kan se på bilderna kommer det behövas lite ny färg här och var och vårt första projekt är att måla alla tak vita. De flesta rummen har gammal träpanel i taket, vilket är trevligt men den har med åren blivit ganska mörk och gulaktig.

När taken är avklarade ska vi ge oss på väggarna. I vardagsrummet blir det vit tapet och i sovrummet blir det grönt och vitt. Vi hoppas det ska funka att måla över nuvarande tapet. I köket har vi inte riktigt bestämt än vad vi ska göra. Det lutar mot vita väggar med en färgglad fondtapet.

Så nu vet jag vad vi ska göra hela våren. Beroende om vi kan hålla vårt planerade och nedskrivna schema hoppas vi att vi ska kunna flytta in i mitten av april. Vi ska prioritera så att taken och sovrummet blir klara innan vi tar dit alla möbler och flyttar in på riktigt.

Naturligvis kommer ni att få följa hela renoveringen här i min blogg. Men jag ska försöka att inte låta bloggen bli en ny inredningsblogg även om detta kommer uppta det mesta av min tid framöver.

6 kommentarer:

  1. Har inget emot inredningstankar, skall bli mycket trevligt att följa er renovering! Visst är det en ljuvlig känsla att ha något eget att fixa och dona med. Lycka till med alla era planer. Hälsningar från Västgötaslätten.

    SvaraRadera
  2. Åhh, Carro, jag blir helt salig! Snacka om hus med potential!
    Om det inte hade varit så förbaskat långt från Skåne till Sandviken hade jag genast volunterat att komma och hjälpa till...

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att se huset live!! Förväntar mig en visning:).

    SvaraRadera
  4. Grattis till huset och grattis till bilen, bra att däcken sitter fast och att hjulen är runda!
    sedan är det bara at gasa och bromsa.
    Vi jubilados har just blivit med eu-moppe,
    kraven sjunker med åren, det skulle varit en cab, men vindraget finns ju där i alla fall?

    SvaraRadera
  5. Mysigt hus! det verkar typiskt -50-tal. Det kommer säkert att att bli jättefint, ljusa tak kommer att ge mycket mer rymd i huset. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Grattis till ert hus!! Det där med furutak känner jag igen.. Sambon och jag är mitt uppe i en totalrenovering av radhuset vi köpte för snart 2 år sedan. Mycket jobb, men det är en underbar känsla att få sätta sin egen prägel på sitt boende =) Skall bli kul att se hur det går för er!! Glad påsk!

    SvaraRadera