söndag 6 juni 2010

Favoritrecept nr 5, enkel kladdkaka


Igår fick jag ett paket på posten från baka.se. Som tack för att jag lagt in fem recept på deras internet sida, fick jag en liten present. Den bestod av massor med roliga och fina baktillbehör för cup cakes och tårtor som bland annat, bakpulver, strösseln och andra dekorationer.

Sist ut i raden av mina fem favoritrecept är kanske mitt absolut bästa. Det är ett recept på en enkel kladdkaka som jag fick av en studiekamrat när jag pluggade i Luleå. Inte bara är den enkel, den är också supergod och perfekt att bjuda på när man får både väntat och oväntat besök.



Enkel kladdkaka

2 ägg
3 dl vetemjöl
4 msk kakao
1/2 krm salt
1.5 tsk vaniljsocker
100 g margarin

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält margarinet och häll i blandningen. Tillsätt äggen och rör ihop allt till en smidig smet. Smöra en ugnsform och häll i smeten. Grädda i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.

Servera kakan varm med glass eller grädde.

Ha en trevlig nationaldag!

7 kommentarer:

  1. Tack för utmärkelsen men tyvärr ligger jag lite nere just nu! Orken och lusten för bloggen finns liksom inte så mycket längre och annat får gå före (inte så mycket där häller iof sig men,men) Härligt med kladdkaka och kul med lite extra tillbehör. Fina tallrikar har du också ;) jag har likadana1 Kramis från Ulrika

    SvaraRadera
  2. Vilken bra present du har fått! Och vilken trevlig idé att "stansa" ut hjärtan av kladdkakan, - det ska jag lägga på minnet!

    Vet du, det bästa med försäljningen av vår lägenhet är att det ingår flyttstädning i mäklararvodet! Håller annars fullständigt med dig om att det är det tristaste som finns. Man vill ju helst bara vara på det nya stället och fixa och dona.

    Mitt nya namn (Fröken Frön) är faktiskt inte helt missvisande, hehe! Jag har påtat ner åtskilliga frön i jorden den senaste tiden. Återstår att se om det blir någonting, annars får jag väl byta till Fröken Fiasko!

    Ha det så gott i veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Upps, DEN kakan gillar jag säkert och får testa ditt recept en kväll!
    Vad trevlig paket du fick med posten, generöst!

    Hoppas din vecka blir.., FANTASTISK!!
    Kram till dig Carro...
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Grattis till dina 5 inskickade recept, du är väl värd grejorna du fick på posten! Så gulligt att du skurit ut kladdkakan som hjärtan =)

    SvaraRadera
  5. Vilket paket, blir smått avis här! Kul!!

    Bra tips om flädersaften, ska jag definitivt prova när flädern slagit ut och det blivit saft. Du som är så huslig i köket, har du nåt recept på rabarbersaft som smakar rabarber..? Har testat ett med nejlikor som smakade för mycket jul och ett med socker och citronsyra som smakade.. surt bara.

    KRAM!!

    SvaraRadera
  6. Kanske blir kladdkaka här snart... Min besökande mamma har skrivit ut receptet.

    Tusen tack för awardet!!
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Va flitig du har varit och bakat så mycket! Den lätta kladdkakan brukar jag också göra, bra ide´ med hjärtan, får testa det nästa gång...

    SvaraRadera