onsdag 16 juni 2010

Ny leksak och hemgjord pasta

När David var i USA senast kom han hem med en ny leksak till vår Kitchenaid, en pasta- och korvtillsats. Kan ni förstå att de är mer än dubbelt så dyra att köpa i Sverige jämfört med där borta.

Tanken är väl att vi ska göra vår egen korv här i sommar att grilla. Men tills dess har vi provat att göra hemgjord pasta.

Vi gjorde pastadegen efter ett recept ur Jamie Olivers kokbok med ägg, vetemjöl och durumvete. Det är lite pyssligt och lite trixigt, men himla gott.



Först fick vi blanda och knåda degen tills den blir jämn och fin, nästan lite seg.


Sedan körde vi den genom pastatillsatsen, det finns olika tjocklekar att välja mellan. Vi började med vanlig spagetti och provade sedan att göra bandspagetti.


När den var kokt och redo att ätas blandade vi den med en pastasås gjord på bland annat creme fraiche och saffran.

Jag kan i efterhand intyga att det var lika gott som det såg ut, ingen dum leksak alltså!

4 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är! Jag har haft tanken att göra egen pasta ibland men sedan har jag snabbt slått bort den... Visste inte att det fanns en sådan tillsats för kichenAid.

    Vad gott det låter med egengjord korv! och det bästa av allt - ni vet vad det är i den...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm, vad smaskigt det ser ut!
    Jag drömmer också om att jag ska bli lite mer huslig i köket, men att tillverka egen pasta är nog fortfarande överkurs för mig...
    På tal om min nyinförskaffade dator, så stämmer din beskrivning om TV-soffan mer än väl, - tänk så förträffligt att man kan göra många saker samtidigt!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Kul! Jag går fortfarande och värker på en sats med rivjärn, kvarn och press till min KA. Det är ju verkligen fördelaktigt att köpa den här. Får bli en tur till outleten i sommar.

    Hemgjord pasta är gott. Jag har provat att göra tortellini och gnocchi förut. För då behövs ju inte nån pasta-maskin. Lite meckigt att göra degen, väldigt kladdigt, men värt det!

    SvaraRadera
  4. Vad kul! Skulle vara roligt att prova! Men känns lite omständligt... och kanske geggigt?

    SvaraRadera