måndag 28 december 2009

Alligatorer och ännu mer alligatorer

Alligatorer, alligatorer och ännu mer alligatorer. Igår skrev jag om alla svenskar vi springer på överallt här i Florida, idag var inget undantag, men nu tänkte jag berätta lite om alla alligatorer vi har sett i området kring Everglades National Park.

Vi startade dagen med en tur i en så kallad Airboat, ni känner igen dem från TV och film. Längs med Highway 41 som sträckers sig längs med norra delen av parken finns ett antal företag som erbjuder guidade turer för alla turister som vill spana in alligatorer på närmare håll.


Sedan fortsatte vi vår dagstur med en Tram Ride, en slags öppen buss, genom Everglades mystiska våtmarker.
Jag överdriver inte när jag påstår att vi såg ett 100-tal alligatorer under vår sightseeing idag.
Vad kan jag då berätta om alligatorer som ni inte vet redan? Först och främst är de svarta och inte gröna som de oftas porträtteras i böcker och tecknade serier. De lever bara i sötvatten till skillnad mot kusinen krokodilen som gillar bräckt vatten bäst. Vidare fick jag lära mig att det är temperaturen som omger ägget som bestämmer om det blir en hona eller hane.

Efter en lärorik och händelsefull dag ska det bli skönt att få krypa i säng och förhoppningsvis drömmer jag inte om alligatorer. See you later alligator!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar