tisdag 15 december 2009

Bokklubb i New Jersey

I en tidigare blogg berättade jag om de små sakerna i vardagen som jag kommer att sakna när vi flyttat tillbaka till Sverige. I det här inlägget tänkte jag skriva om det jag troligen kommer sakna mest från New Jersey, min intressanta och underhållande bokklubb.

Vi är ett gäng med hemmafruar som träffas varje månad för att diskutera en bok, det är värdinnan får välja månandes bok. Eftersom vi är en blandning av europeiska, asiatiska och amerikanska kvinnor, samt en kvinna från Syd Amerika, brukar vi få ganska omväxlande diskussioner där våra synpunkter och åsikter går isär i mångt och mycket. Ibland måste jag hålla min tunga för att inte vara allt för elak.

Halva nöjet är att följa diskussionerna före och efter, då brukar de amerikanska kvinnorna passa på att beklaga sig om sin vardag, en vardag långt ifrån min egen. De kan inte hitta en bra städhjälp eller så har deras europeiska nanny krockat bilen.


Men framför allt har det berikat min intellektuella hjärnhalva, om jag nu har någon. Jag har plöjt igenom mängder av böcker som jag som jag normalt inte skulle valt på egenhand. Vi har läst allt från Ken Follet till Ian McEvans, de flesta mycket bra som The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society av Marry Ann Shaffer, till mindre bra som Rabbit Run av John Updike.
Månadens bok, vilket tråkigt nog kommer bli min sista, är The Hotel on the Corner of Bitter and Sweet av Jamie Ford.



Någon som kan ge bra tips på hur man startar en bra bokläsningsklubb i Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar