onsdag 20 januari 2010

Stolthet och fördom och Zombies

Just nu håller jag på att läsa en satir baserad på Jane Austens gamla klassiker Stolthet och fördom. Pride and Prejudice and Zombies, som den heter på orginalspråk, är skriven av Seth Grahame-Smith och handlar om systrarna Bennet och deras liv i Meryton i 1800-talets England. Men i denna nyare version tvingas de också fajtas och försvara sig mot odöda, så kallade zombies, som dödar och sprider smitta till allt levande som hamnar i deras väg.

Det var med blandade känslor som jag valde att köpa och ge mig i kast med denna nya klassiker och det det bar mig emot att införskaffa boken innan nyfikenheten till sist tog överhand. För det första är jag mycket förtjust i orginalet och vill inte att någon klåpare med en vass penna ska komma och förstöra och förringa en riktig bra bok. För det andra är detta med zombies och vampyrer inte min grej och jag brukar normalt inte välja böcker med den typen av innehåll. Jag anser också att det är trist med författare som försöker rida på någon annans framgångar.

Men men jag måste faktiskt erkänna att jag inte kan låta bli att fascineras av alla inälvor som ligger utspridda både här och var och alla bloddrypande scener och dödande som beskrivs i boken. Jag ligger och småler mest hela tiden och ibland kan jag inte låta bli att citera vissa stycken för David som blir måttligt road av min högläsning.
Mitt råd till er, läs den själva och bilda er egen uppfattning.

1 kommentar:

  1. Jag ÄLSKAR Mr Darcy, och jag ÄLSKAR zombies, - kombinationen låter osannolik men helt fantastisk! Måste kolla upp den boken!

    SvaraRadera