söndag 28 februari 2010

Reclaim the "vardag"



Idag är sista dagen på vinter OS, och det är med blandade känslor som vi tittar på de avslutande grenarna. Dels för att det varit en del av vårt liv och vardag de senaste två veckorna. Men också dels för att nu äntligen kan vi få tid till vår egna intressen och sportande.

Behöver jag ens påpeka hur spännande och dramatiskt det senaste OS:et har varit. Anjas fall i störtloppet, verkligen otäckt, men revanschen fick hon i alla fall, trea i kombinationen trots sveda och värk. Helenas totala "OS-nervsammanbrott", alla undrar: vart tog formen vägen. Själv gick hon storgråtande ut genom stadion och ville inte svara på massmedias frågor. Det är ju trots allt de aktiva det är mest synd om.

Men vi TV-tittare fick också uppleva sann glädje bland de svenska medaljjägarna, de ädla medaljerna fullkomligt regnade över oss från både väntat och de mest oväntade håll, som när Björn Ferry knep guldet i jaktstarten, Charlotte Kalla och Anna Haags silver i sprintstaffetten och Lag Nordbergs guld i curling. Det kanske största av allt, som jag också vill nämna, skidkillarnas otroliga åkning och laginsats i skidstaffetten, bara ett par dagar efter guld- och bronsloppet i dubbeljakten.

Men nu är då denna sportfest över för denna gång, vi får vänta ytterligare fyra år innan nästa, då de olympiska spelen ska genomföras i Sotji, Ryssland.

Jag måste säga att nu ser jag fram emot lite ordning och reda i vardagen igen, kanske hinna göra något annat än att titta på TV varje kväll. Våra egna skidor är inte ens uppackade utan står fortfarande orörda i vardagsrummet och vi kanske får tid över att gå på bio för en gång skull. Men framför allt, nu kanske vi kan återgå till att sitta och äta en ordentlig middag med både kniv och gaffel vid köksbordet. Under två veckors tid har David och jag slevat i oss middagsmaten med en gaffel framför TV.

3 kommentarer:

  1. Haha, så ni har också haft tv-dinner?! Vi med! Ska bli skönt som sagt med vardag igen.
    Men det var ett spännande och roligt OS. Det är första gången som jag verkligen intresserat mig för det och sett såpass mycket som jag gjort. Har varit jättekul! Och egentligen är det ju inte riktigt över, det är ju Paralympics som startar nu. :)

    SvaraRadera
  2. Även jag och min sambo har varit riktiga TV-nördar under OS! Vi har till och med kollat på repriser på sådant vi redan visste resultatet på, hmmm... Nu ikväll kändes det nästan lite tomt, när vi av gammal vana bänkade oss i soffan med kvällsmaten. Vad ska vi titta på nu???

    Låter ljuvligt att bara kunna ta fram sina egna skidor och åka ett varv. Jag åkte mycket längdskidor när jag var liten och bodde i Uppsala. Här i Skåne äger folk inte egna skidor, - det är liksom ingen idé. Fast om vintrarna framöver ska bli som denna kanske jag gör slag i saken! Skidtur med varm choklad och ostmacka är ganska oslagbart!

    SvaraRadera
  3. Ja du .., nu kan man ju föra en dialog med gubben igen när OS är slut:)
    Nopp, inget som intresserar mig tyvärr, har gjort några försök till visat intresse men det kryper i kroppen på mig och jag försvinner ifrån soffhörnan ganska snabbt igen!!!
    Tittar sällan på teven och än mindre under OS tiden!

    Nu skall jag försöka njuta av dom sista solstrålarna genom att ta mig en promenad.
    Härligt med sol....
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera