tisdag 9 februari 2010

Att bemästra konstformen att hitta ett nytt jobb

Idag var jag på en anställningsintervju, ett förutsättningslöst möte på ett intressant företag. Jag helt enkelt ringde dem och frågade om jag fick komma och presentera mig och visa upp min meritlista. Jag inbillar mig att det är den enda vägen till att få ett jobb, jag tror inte det hjälper att bara skicka in anställningsansökningar på utannonserade jobb. Jag blir bara en i mängden.


Det spelar ingen roll hur mycket man förbereder sig inför en intervju, man kan aldrig förutse vad de kommer fråga om. Några negativa och positiva sidor kan man alltid hitta på, men sedan får man improvisera bäst man kan. Idag var inte annorlunda, frågor om gamla jobb och drömjobb, låter kanske som enkla frågor, men när jag väl satt där och skulle berätta vilka starka sidor jag har, kändes helt plötsligt som om jag inte var bra på någonting. Hjärnan fick en så kallad black out. Det är först i bilen, på väg hem, som de smarta svaren dyker upp.


Jag tar gärna emot tips och förslag på hur jag ska bemästra konstformen i att hitta ett nytt jobb.

3 kommentarer:

  1. Jadu, intervjuer är inte lätt. Jag blir också lätt nervös när jag sitter där. Och de bästa svaren kommer såklart efteråt!

    Tips... Jaa, att vara dig själv. Kanske ta och lista saker du tycker att du är bra på, och verkligen tänka på dom. Göra dom till dina! Så att du känner dig trygg i att uttala dom inför en främling. För det är ju svenskens dilemma - det där att framhäva sig själv.

    Hoppas ni har det bra i vinter-SVerige. Här ska det tydligen snart komma snö. Vi får väl se hur det går med det!

    kram

    SvaraRadera
  2. Tror att du gör helt rätt, Carro. Vill man ha sitt drömjobb lönar det nog sig absolut att själv ta initiativet till ett första möte. Idag verkar det handla mer om personlighet än om meriter, många gånger.

    Håller med Fröken Anki att vi svenskar är ganska dåliga på att se de bra egenskaperna hos oss själva. - Du får helt enkelt utnyttja att du varit "amerikan" en period i ditt liv, så kanske det går bättre, hehe!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ett tips för att bli mindre nervös är att göra en fejkintervju hemma. Be D ställa frågor som du svarar på. Då får du öva att formulera dig samt även komma på bra svar.

    SvaraRadera