tisdag 23 februari 2010

Klassiker som bryter trenden

Detta tapetprov kom med posten igår, ungefär lika stort som ett A4-ark. Det är det gamla klassiska Marimekko-mönstret Unikko, skapat av Maija Isola redan på 60-talet. Men som fortfarande håller stilen.

Det är ett stort och blommigt mönster men som bryter härligt mot den lite trista helvita trenden som verkar dominera på inredningsfronten just nu.

Så här skulle det kunna se ut om hela väggen var tapetserad i samma mönster. Själv tycker jag att det kan bli lite för mycket av det goda och tänker att en eller två våder räcker för att förnya en tråkig vägg.

Nu återstår bara att hitta en vägg där tapeten passar...


Den andra bilden är hämtad på Tapetoramas hemsida.

3 kommentarer:

  1. Ett snyggt och klassiskt mönster! Kommer att bli super snyggt. Kul med någon som vågar med färg.

    Även jag hade ju en riktigt färgstark tapet i vårt gamla boende. Men en liten bit räcker att bryta mot det vita.

    SvaraRadera
  2. Hej Carro!
    Jag gillar också Marimekkos "Unikkoblomma" Vallmo, från -65. Har den som gardin i gult och här i data-arbetsrummet med svarta blommor. I affären har jag tapetserat en våd, som många kunder kommenterar. Har flera inlägg om Marimekko på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för en trevlig blogg!!
    Undrar var du beställde tapetprovet av Marimekko ifrån?

    Med vänliga hälsningar

    Malin
    akesson_malin@hotmail.com

    SvaraRadera