lördag 13 februari 2010

Glitter och glamour i Sandviken, fort


Igår stod David och jag i kön som ringlade sig runt den nybyggda Göranssons Arena här i Sandviken. Vi var ju en del av publiken på den första av två genrep av Melodifestival. Nog hade det väl varit roligt att gå på den direktsända delfinalen ikväll, men jag kan lova att det helt klart kändes som skarpt läge både för artisterna och oss i publiken. Vi sveptes snart med i schlagerstämmningen som var på hög nivå.


Inledningsvis blev publiken uppvärmda av ett förband som spelade ett läckert schlagermedley baserat på förra årets final-låtar. Vi fick också ta del av instruktioner av självaste studiochefen Henrik Von Zweigbergk. Han förklarade lite hur vi som publik skulle förhålla oss till TV-kameror, när vi skulle vifta med ballonger, flaggor och speciella ljusstavar. Det är ju viktigt att komma ihåg att evenemanget först och främst är en TV-produktion och inte en live-konsert.


Tillslut satte showen igång, vi fick se hur de spelade upp vinjetten på storbildsskärmar och de två underhållande programledarna äntrade scenen. Sedan följde alla schlagernummer i tur och ordning. Mellan varje bidrag fick vi se en kort presentation av artisterna, som var inspelad i förväg, samma presentation som vi kommer att få se i TV i kväll. Medan presentationen spelades upp arbetade scenarbetarna förnetiskt på scenen för att förbereda nästa uppträdande. Efter den första artisten fick de till och med torka golvet med stora skurtrasor eftersom numret innehöll ett vatteninslag. Jag vill inte avslöja vad det var utan låter er överraskas när ni själva tittar i kväll.


Förutom att se alla artister live på scenen och njuta av musiken och dansen var det själva TV-produktionen som var intressant. Det sprang kameramän runt på scenen hela tiden, de springer för att inte själva hamna i bild, kameror som var monterade på kranar och räls for fram och tillbaka över och ibland publiken. Studiemannen sprang och dirigerade artister och programledare så att de hamnade på rätt plats innan TV-sändningens live-inslag började om. Till exempel fick alla artister stå redo på scenen redan innan de skulle börja uppträda, inga storslagna entréer här inte.

För att det skulle bli en hel show även på genrepet, hade de lottat ett fejkat resultat och vi bjöds på segernummer, precis som på riktigt. Och trots att det var på lek satt publiken med andan i halsen medan vi väntade på att resultatet skulle läsas upp av programledarna.

Ni kanske saknar en recension av bidragen, men den har jag utelämnat med flit av olika anledningar. Först och främst tycker jag detta inlägg blir tillräckligt långt ändå, jag är dessutom inte så duktig på att göra recensionen utan hänvisar till andra bloggare som gör detta mycket bättre. Dessutom vill jag inte förstöra upplevelsen för er utan ni ska kunna följa tävlingen ikväll utan förutfattade meningar. Detta betyder inte att jag inte har mina favoriter, men de behåller jag för mig själv.

4 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit från nån annan och tänkte bara lämna ett avtryck! Spännande läsning att se hur det är att "vända hemmåt" efter flera år utomlands. Själv har jag bott i USA sedan 1996, så blir det någonsin Sverige igen så tror jag att det skulle vara en jätteomställning. Inte dåligt, men väldigt annorlunda. Kram från North Carolina!

    SvaraRadera
  2. Kul med en "bakom-kulisserna"-rapport från schlagervärlden!
    Får dock erkänna att jag missade direktsändningen i TV, men tänkte ta mig en titt på YouTube nu.

    SvaraRadera
  3. God morgon Carro.., tack för din goá hälsning!
    Jodå, jag har minsann satt en stor röd lapp på datorskärmen som skall påminna mig om att även göra inlägg när det kommer nytt till loppisen, tack för att du oxå påminde mig Carro:)

    Det är bannimej mycket att hålla reda på, två bloggar varav den ena med försäljning, tur jag går hemma just nu!!:)

    Nu får jag hälsa på lite mer här hos dig, ser att du valt att flytta hit till kalla härliga Sverige.., vilken vinter va??
    Själv är jag en varmblodig Skåning som flyttade 50 mil uppåt till den stora kärleken i Dalsland.
    Bott här i fem år nu men jag har INTE vant mig vid dom kalla vintrarna ännu:)))

    Ha en underbar dag
    Kramar till dig
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Vad kul att ni fick gå på detta! Jag var aldrig in i Göranssons arena i somras. Tiden räckte liksom inte till. Min svägerska var ju VD där då. Men både hon och jag var så upptagna med allt annat. Det är i alla fall en magnifik arena och recensionerna efter delfinalen var ju toppbetyg!

    SvaraRadera