fredag 5 februari 2010

Korsord och Melodikrysset

Ett intresse som jag och David delar är att lösa korsord "tillsammans". Så här går det till: jag letar fram de enklare korsorden i tidningen och börjar fylla i några ord här och var, sedan kör jag fast och går över till att lösa barnuppgifterna istället. När jag sedan återgår till ursprungskorsordet har David redan löst allt på egen hand.

På lördagar slår vi på P4 på radion och löser vi iallafall Melodikrysset tillsammans. Det blir en inbördes tävling om vem som kommer på svaret först. Bäst är den som lyckas lista ut ordet innan Anders Eldeman ens börjat spela låten som frågan bygger på. På frågor om musikal och melodifestival är jag lite vassare än David medans hans stora styrka ligger på popmusik från 80- och 90-talet och hårdrock, så klart. Mest problem orsakar frågor om musik komponerad före 1960-talet.



Även i USA försökte vi att hålla fast vid vår rutin och löste Melodikrysset via Internet. Trots att vi varit flitiga och skickat in våra lösningar nästan varje vecka under flera års tid, har vi inte haft turen att vinna den eftertraktade Melodikrysset-klockan med Eldemans nuna på urtavlan. För vem vill inte kunna stoltsera med ett sådant elegant armbandsur ;).

2 kommentarer:

  1. Vi kör också med Melodikrysset om lördagarna! Börjar vi bli gamla? ^^
    Annars är det mest sudoku som gäller hemma hos oss. - Jag (som är humanist) löser bara de lätta, medan sambon (naturvetaren) löser alla andra. Tror aldrig ens att jag har försökt mig på en mellansvår, - jag vill ju inte behöva tänka för mycket, hehe!

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk att få ha en Eldemanklocka...

    SvaraRadera